Saturday, October 28, 2006

In de fout in de dom

Vanmiddag heb ik een Utrechtse traditie meegemaakt; ik ben naar één van de zaterdagmiddagconcerten in de dom geweest. In een dagblad zag ik dat het requiem van Mozart uitgevoerd zou worden en dat de toegang gratis was. Allebei dingen waar ik geen nee tegen zeg.
Toen ik er aankwam om kwart over drie zat de hele kerk al stampvol, men was ongetwijfeld gekomen vanwege de perfecte akoestiek van het gebouw. Ik wist nog net een klein plekje achterin te bemachtigen, maar waarom is het dat altijd als ik naar concert ga ik altijd ingeklemd lijk te zitten tussen twee oude mannen, waar van een mét snor en de ander meestal met zo’n Harry Mulisch sjaaltje. Twee rochelende zestigers die het noodzakelijk vinden lang en saai te gaan praten over andere uitvoeringen die ze van dit stuk kennen, onderwijl een doordringende sigaren-en-ouderdomswalm op iedereen om hun heen los te laten: "Dit stuk -rochel rochel- heb ik nog gehoord bij de Berliner -hoest en proest- philharmoniker onder Furtwängler -uche uche-". "Ja", zegt de ander dan: "Dit koor -huwche uwche- is ook erg goed met -uchel huchel- Verdi".

Dat soort gewauwel.
Nu bleek al gauw dat de informatie in het krantje niet helemaal klopte, op het programma stond alleen Mozart, maar ook het miserere van Allegri werd uitgevoerd en, erg katholiek, de toegang was gratis, het verlaten koste echter vijf euro in de collectezak, opdat we ook nog volgende keren konden genieten van zulke mooie muziek.
Nu was de uitvoering ook helemaal niet slecht, de strijkers haperden een beetje in de snellere stukken en de blazers deden een beetje raar, maar dit is een tekenblog niet een snobistisch-muziek-gezeikblog. Je moet eigenlijk ook een toondove dronken amoebe op een synthesizer zijn om zoiets moois als Mozart's requiem te verpesten. Alleen vind ik het een beetje onbeleefd om mensen binnen te lokken met de belofte van gratis muziek, om ze vervolgens doodleuk een collectezak voor de neus te duwen met de vraag er even vijf euro in te doen. Is het hele idee van een collecte niet dat je een vrijwillige bijdrage doet? Ik zou dan gewoon vijf euro toegang vragen. Voor zulke mooie muziek is dat niets.
Nu komt het zo zuur over, alsof de hele kerk vol zit met uitvreters die na de uitvoering het liefst nog met de koorbanken ervandoor willen
en waar zijn de flessen miswijn gebleven?

Hoe dan ook, ik heb in ieder geval een leuke tekening kunnen maken

ps. heeft iedereen al door dat je de tekeningen kunt uitvergroten door er op te klikken?

No comments: